Forside / Artikler / CoPrint: ”Man skal være i betragtning, for at kunne vinde en ordre”
CoPrints team, skiltetekniker Mikala Balling, indehaver Flemming Olsen og hans søn Kenneth, har en omfattende maskinpark installeret i store og lyse lokaler, så de kan servicere de lokale kunder.

CoPrint: ”Man skal være i betragtning, for at kunne vinde en ordre”

L-Shop Team kampagnebanner

Flemming Olsen og CoPrint har, som så mange andre, haft et særdeles vanskeligt år. De lever i stor udstrækning af at levere til lokale events (sportsbegivenheder, festivaller, udstillinger m.m.) og det er som bekendt stort set sat i stå. Oven i dette har deres største trykkunde, kørt med stærkt reduceret aktivitet og budget, så de halter noget efter på indtjeningen.

Det kommer oven i en større udflytning, hvor CoPrint sidste år flyttede fra nogle kringlede og mørke lokaler centralt i Nykøbing Falster til nye, store og lyse lokaler på Københavnsvej i det lokale industrikvarter. Her har de fået 815 m2 under tag, hvoraf de 350 m2 er et stort koldlager. Lokalerne er en stor gevinst produktionsmæssigt. Der er masser af plads til at håndtere både store plader og biler til indpakning, og så har Flemming også fået plads til et decideret showroom.

– Vi har brugt op mod et par hundrede tusind på at flytte fra den gamle adresse. Men selv om det var dyrt, var det alle pengene værd. Vi har meget bedre arbejdsforhold og selv om vi har mere plads, så er huslejen lavere her, end den var inde i byen. Det er egentlig ét stort lokale, men så har vi lavet et par kontorer og et showroom, som kun er adskilt med glas. På den måde kan vi bevare det åbne og lyse indtryk i hele bygningen, fortæller Flemming Olsen.

Flemming Olsen har en stor brancheerfaring og et stærkt engagement i sit lokalområde. Derfor mener han, at CoPrint vil være en ideel samarbejdspartner for større virksomheder udenfor området.

Lille virksomhed med grafisk full-service

CoPrint fungerer som en full-service grafisk virksomhed, en af de få på Lolland og Falster. De producerer omkring 2/3 på eget udstyr og køber resten hos kollegaer i branchen. Det er især de typiske offsetopgaver, magasiner, bøger og andre publikationer i større oplag, som Flemming videreformidler. Det har han alle forudsætninger for. Med sine mange år i branchen som blandt andet papirsælger og trykkeriejer, kender han stort set alle virksomheder og mennesker.

De har fået opbygget en ret omfattende maskinpark især inden for storformat, hvor de bl.a. besidder et Aristo skærebord og en storformat HP-printer til både plader og ruller. Efter Flemmings egen mening er maskinparken nok også er lidt for stor til den interne produktion de har. Han så gerne, at de kunne etablere et samarbejde med en partner tættere på København, som kunne stå for en lidt større del af de ”tunge” opgaver. Han siger:

– Det, der er min spidskompetence, er at etablere kontakter, rådgive kunderne om muligheder og materialer og så finde den bedste til at løse opgaven. Det giver god mening at have noget produktion lokalt, når oplagene er meget små, skal leveres om en time eller kunden bare kommer ind fra gaden. Men lige nu bruger jeg for meget tid på produktion og for lidt tid på salg og rådgivning.

Man skal være i betragtning

Flemming bruger mange af sine vågner timer i forskellige lokale netværk. Både fordi han er en glødende lokal entusiast, og blandt andre følger Nykøbing Falster Håndboldklub intenst, men også fordi, at mange opgaver finder vej til CoPrint via disse netværk. – Man skal være i betragtning, for at kunne vinde en ordre, som han siger, og understreger, at man er nødt til at spille på mange tangenter.

Kenneth Olsen har analyseret markedet og tror på en vækst inden for mere bæredygtige materialer.

Flemmings søn Kenneth er en stor hjælp i at få både synlighed på de sociale medier og igennem forskellige tiltag, der skal styrke virksomhedens profil. Kenneth, der er ved at afslutte sin Bachelor i innovation og iværksætteri, fortæller:
– ¬Som en del af mit eget uddannelsesprojekt laver vi kundeundersøgelser, segmentanalyser og har lagt en omfattende social mediestrategi. Vi kører fx otte forskellige videokampagner og har 32 små facebook-kampagner vedrørende de forskellige produkter vi laver. Vi forventer ikke så meget direkte salg som en konsekvens af kampagnerne, men vi tror på, at den øgede synlighed vil gøre, at vi kommer med i betragtning, når der skal lægges en ordre.

Flemming og Kenneth Olsen har også gang i et projekt, der skal sætte større fokus på bæredygtighed. Det er især emner som genbrug og CO2-regnskab, der ser ud til at optage deres kunder. Og så tror Flemming på, at GRAKOMs initiativer – Trykt med ansvar og Trykt i Danmark –vil bidrage til en større respekt og forståelse for, hvad de danske virksomheder rent faktisk kan.

Noget at komme efter

Som nævnt kan Flemming Olsen godt tænke sig at finde en partner, der ligger tættere på Københavns området. Det skal helst være en, der har offset-kapacitet og kan tage de lidt større trykopgaver, og måske de tungere skilteopgaver.

– Der findes ingen offsettrykkerier syd for Næstved, men der en række opgaver i vores område, som vil være interessante for de fleste. Derudover vil der i en årrække være en stor aktivitet omkring vores to store byggerier – Femern-tunnelen og den nye Storestrømsbro – som også vil kaste noget grafisk aktivitet af sig. Endelig er der meget lokalpatriotisme hernede, så hvis man kan købe lokalt, så gør man det. Alt i alt burde det få nogen til at interessere sig for, om der ikke er noget at komme efter i vores herlige område, slutter Flemming Olsen.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.