Forside / Artikler / Fra tryk af et lejrskolekatalog til et full-service trykkeri og skiltevirksomhed
Stine Kristensen, er tredje generation i familievirksomheden. Her viser hun en løsning med print monteret på en lysramme.

Fra tryk af et lejrskolekatalog til et full-service trykkeri og skiltevirksomhed

Reklameland november 2020

Det første, der falder i øjnene, når man besøger Freka Grafisk’ website er, at samtlige medarbejdere er kvinder. Så da jeg besøger virksomheden, der bor i nye lyse lokaler på Syddjurs ikke så langt fra Aarhus, er det også nærliggende at et af de første spørgsmål til indehaver Janne Dichmann lyder:

Janne Dichmann, som her viser et af deres print monteret på en lysramme, er anden generation i Freka Grafisk.

– Er det et bevidst valg, at du kun har kvindelige ansatte?

– Egentlig ikke, lyder svaret. – Vi har også haft mænd ansat, men det fungerer åbenbart bedst for os med kvinder.

Der er en enkelt hane i hønsegården. Daniel, der er programmør, lejer et lokale hos Freka Grafisk.

Der er dog en enkelt hane i kurven, Daniel, men han er ikke ansat. Han arbejder med programmering og lejer et kontor i bygningen. Men de samarbejder også med ham omkring udvikling af deres website.

En familievirksomhed, der har udviklet sig

Freka Grafisk er en familievirksomhed. Janne Dichmann er anden generation. Virksomheden blev startet af hendes forældre, der begge var skolelærere. De mente, der manglede et katolog over samtlige lejrskoler i Danmark. Det ville de råde bod på, og investerede i en mindre offsetmaskine, som de kunne bruge til at trykke kataloget. Og det var starten på Freka Grafisk. Det udviklede sig, og i dag er virksomheden en full-service grafisk virksomhed, der kan tilbyde alt lige fra design, til tryksager, reklamegaver, arbejdstøj, folieprint, skilteløsninger og bildekorationer.

Kan det meste, men nichen gør forskellen

De løser alle opgaver men har også en niche. De har mere end 100 forskellige online shops.

Det er shops, der kører i samarbejde med forskellige klubber, skoler og lignende. For eksempel fylder rideklubber meget, men der er også mange efterskoler, spejderklubber og andre foreninger. De samler i samarbejde med foreningen en række effekter, som medlemmerne kan bestille med logotryk, det kan være alt fra overtøj, hættetrøjer, rideudstyr, T-shirts, halstørklæder, muleposer og lignende. Det er blevet en niche, som udgør en pæn del af omsætningen.

Håndværkerne fylder godt i kundekredsen

Blandt deres kunder er også mange håndværkere, som kan gøre brug af alle ydelserne hos Freka Grafisk.

– For mange af kunderne, ikke mindst vores håndværkere, betyder det en stor hjælp for dem, at vi kan hjælpe dem med så mange opgaver som muligt. Men vi er ikke altid så gode til at få det kommunikeret. Nu er vi dog ved at få indrettet et stort showroom, hvor vi kan vise eksempler på alle de opgaver, vi kan hjælpe med, fortæller Stine Kristensen, Janne Dichmanns datter og tredje generation i virksomheden.

Sidste år vækstede de meget på reklameartikler. Omsætningen kommer især fra håndværkerne, der havde og har travlt. Og de oplevede også vækst på facadeskilte til virksomheder i Aarhus. Efter flytningen til Rønde, tættere på Aarhus, er de blevet mere synlige og har fået en del kunder fra Aarhus og omegn, men generelt kommer kunderne fra hele landet.

Men også deres mange ”shops” er med til at generere kunder. Besøger for eksempel en far eller mor til en spejder spejdergruppens egen shop hos Freka Grafisk, ser de også, hvad de kan tilbyde, og hvis faren eller moren en dag arbejdsmæssigt skal bruge fx en tryksag eller noget arbejdstøj, har de allerede Freka Grafisk på ”lystavlen”.

Kan lide en direkte kontakt med kunderne

Stine Kristensen arbejder meget med Freka Grafisk shops. Her ses hun med et flot vægprint i baggrunden.

– Vi har fundet vores egen niche. Vi har det hele inhouse, og sælger gerne alle ting, men handler kun business-to-business, forklarer Stine Kristensen, og Janne Dichmann fortsætter:

– Vi er kendt for at levere god service og svare kunderne hurtigt. Og vi kan godt lidt at have den direkte kontakt med kunderne. De må også meget gerne komme forbi, ikke mindst nu hvor vi får et større udstillingslokale, så de kan se, alle de områder, vi kan hjælpe dem med.

Mange kunder får løbende løst opgaver, men generelt er udfordringen for Freka Grafisk, at de ikke er gode nok til at fortælle kunderne om alle mulighederne. – Ja, vi mangler synlighed på at vi er totalleverandør, forklarer Janne Dichmann.

Får et OK resultat i år

Der trykkes på tøj og der broderes i op til 16 farver

På trods af Corona-restriktioner, forventer Freka Grafisk at komme ud af året med en rimelig omsætning, og nok med et resultat, der ligger meget tæt på sidste års. Det skyldes ikke mindst deres mange håndværkskunder – og den nytilgang af kunder fra Aarhusområdet i forbindelse med flytningen fra Ryomgård til Rønde.

I produktionen er der ikke længere en offsetmaskine. Den er blevet erstattet af digitalt udstyr. De trykker også selv på tøj, eller broderer, hvis det er ønsket fra kunden, eller matcher opgaven bedre. De kan for eksempel brodere i op til 16 farver.

Store dele af deres tøj er fremstillet af økologiske tekstiler og alt tryk er miljøcertificeret.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.