Forside / Nyheder / Marked / Skiltefabrikken har fået en god idé baseret på pap, lim og magneter
Det varemærkeregistrede ClickWalls kan samles på få minutter uden brug af værktøj, fortæller direktør Jens Hjortholm Andersen.

Skiltefabrikken har fået en god idé baseret på pap, lim og magneter

Hos Skiltefabrikken i Svendborg har de fået en god idé. Med pap, lim og magneter kan de fremstille udstillingssystemer, der kan samles på mange måder. Det er fremstillet i cellepap og er både stærkt og let. Og så kan det samles på få minutter ved hjælp af et enkelt magnetsystem. Systemet hedder ClickWalls.

Direktør og partner Jens Hjortholm Andersen fortæller:
– Vi har udviklet på ClickWalls i mere end et år. Vi har fået det varemærke-registreret og har endelig løst de sidste udfordringer. Med bare tre komponenter er det lykkedes at fremstille et udstillingssystem, som ingenting vejer og kan samles på få minutter uden brug af nogen form for værktøj.
Både vægge og stolper er fremstillet i cellepap som først printes på deres storformat Arizona-printer. Så skæres modulerne på Zünd skærebordet inden magneterne limes ind i designet. Herefter er systemerne klar til at blive foldet og limet. På grund af cellestrukturen i pappet er elementerne meget stærke.

– Det er ikke et system, der kan være i en personbil. Til gengæld er det utrolig let at samle. Du kan have print på alle sider og det kan genbruges i forskellige opstillinger lidt ligesom med et Lego-byggesæt, siger Jens Hjortholm Andersen.

Udstillingssystem i fire varianter

De har valgt at tilbyde det i fire forskellige versioner, som groft sagt er fire pakker med et forskelligt antal elementer. Jo flere elementer – jo flere muligheder. Han fortæller videre, at de planlægger at tilbyde en abonnementsordning på opbevaring og service af modulerne. Så kan Skiltefabrikken opbevare modulerne, når kunden ikke skal bruge dem. Det kan være af stor betydning for mange af de mindre virksomheder med små lokaler men med stor udstillingsaktivitet, fx sølvsmede og smykkeforretninger, siger Jens. I abonnementet vil der endvidere være mulighed for, at Skiltefabrikken tjekker systemet mellem udstillingerne og udskifter beskadigede dele eller dele som skal have et nyt budskab.

Jens Hjortholm Andersen sammen med Esther Bustamente, som står bag implementering af strategien omkring ClickWalls.

Genbrugspap fra Sydafrika

Som hos mange andre oplever skiltefabrikken også, at efterspørgslen efter bæredygtige løsninger er hastigt stigende. Derfor har de fundet en helt speciel løsning, hvor de har valgt at producere deres ClickWalls i cellepap fra det sydafrikanske firma Xanita. Her kan fattige familier tjene penge ved at indsamle pap, hvorefter de bliver betalt pr. kilo i henhold til UNESCO’s vejledning på området.

Pappet er den samme form for cellepap, som anvendes i lette celledøre. Selvom pappet er letvægts, er det et enormt stærkt materiale. Pappet er 10 mm. tykt og er formstabilt, men med de rette udskæringer kan man bøje pappet i forskellige former og fx lave afrundede hjørner. Pappet er udelukkende fremstillet af genanvendelige komponenter.

Et andet succesprodukt fra Skiltefabrikken er de meget efterspurgte afspritningsstandere med individuelt tryk på.

Lead the talent

Da det kom til markedsføringen af ClickWalls valgte Skiltefabrikken at kontakte konsulenthuset Lead the Talent. Her kan små og mellemstore virksomheder blive sat sammen med nogle veluddannede (men arbejdsløse) talenter inden for fx strategi og markedsføring i et tre måneders udviklingsforløb, hvor teams af 4-5 talenter løser en case for en virksomhed. Forløbet kaldes High Potentials. Her blev strategien gennembanket i tre måneder og resultatet er blevet, at et af talenterne, Esther Bustamante, er projektansat med henblik på at implementere strategien.
Hun er nu i fuld gang med at udvikle hjemmesiden clickwalls.dk samt en række profilsider på blandt andre facebook og LinkedIn.

Afspritningsstandere i hvilket som helst design

I samme materiale som ClickWalls fremstiller Skiltefabrikken afspritningsstandere i store mængder med individuelle design. Skabelonen ligger fast, men kunderne kan få dem med individuelt tryk på både for- og bagside. Derudover kommer de med håndspritstation og vejledning i, hvor de kan købe opfyldningsposer.
De har allerede lavet en del til detailbranchen og designer Sille Stenstrøm er ved at lægge sidste hånd på en række standere, der skal ud og stå i julehandlen.

Digitale reklamer drevet af vindenergi

På vej ud af ”fabrikken” henleder Jens Hjortholm Andersen min opmærksomhed på en kæmpe stor digital skærm, der står oppe ved ringvejen i baggrunden. Den er 3 x 5 meter og står med skiftende reklamer for Svendborg og omegns kultur- og forretningsliv. Ifølge Jens, er det den største skærm i Svendborg, når man lige ser bort fra biografen. Den ejes og drives af Skiltefabrikken, og også her spiller bæredygtighed en rolle, i det skærmen drives af energi fra lokale vindmøller.

På ringvejen omkring Svenborg står byens næststørste digitalskærm som drives af vindmølleenergi.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.