Forside / Nyheder / Kommunikation / Marketingchefer er hverken kreative eller forretningsorienterede!
Tony Evald

Marketingchefer er hverken kreative eller forretningsorienterede!

Sign&Print Connect maj 21

Uanset om Tony Evald Clausen, der er salgstræner og adfærdsekspert, træner salgsafdelinger, holder foredrag om menneskelig adfærd eller optræder på TV, så har han for vane at sige præcis det, han mener. Det gælder også hans mening om marketingchefer!

Mange af marketingcheferne er efter Tony Evalds erfaring af den gamle og knap så digitale skole. De er nogle af de mest konservative kunder, man kan have, mener adfærdseksperten. Mens autobranchens marketingchefen er helt med.

– Men i mange andre brancher er det mere op ad bakke med marketingcheferne. Når jeg arbejder med salgsorganisationer i den grafiske branche, så tænker jeg ofte mit. Hvis der ikke er store driftsomkostninger, så findes der ikke et rationelt argument til at sige nej tak til at benytte en indkøbsportal, der giver lavere priser og effektiviserer bestillingsproces og produktion. Men mange marketingchefer er ganske enkelt bange for at effektiviseringen vil betyde, at de skal sige farvel egne medarbejdere i marketingafdelingen. En økonomidirektør eller indkøbschef ville jo aldrig have samme overvejelse, forklarer Tony Evald Clausen.

Danmarks største grafiske indkøbsportal

Brandcentral er Lasertryk.dk’s professionelle indkøbsplatform til virksomheder, som løbende indkøber tryksager.

Henrik Frydendahl

– På portalen kan virksomheden dele og bestille alt fra kampagnemateriale og brochurer til visitkort og brevpapir til virksomhedens forskellige afdelinger o.l. Brandcentral reducerer med andre ord mange manuelle og tidkrævende processer, når f.eks. en butikskæde gerne vil stille standardskabeloner til rådighed til de enkelte butikkers lokale annoncering, skilte eller lignende, fortæller Henrik Frydendahl fra Brandcentral.

– Nogle marketingchefer hævder, at en indkøbsportal kan reducere kreativiteten. Men intet er mere forkert! Det er jo pseudokreativitet. Det, at man let og enkelt kan bestille nye visitkort eller brevpapir i en skabelon, der overholder virksomhedens guidelines og sparer 20-30% på årsbudgettet er bare sund fornuft og har intet med ægte kreativitet at gøre. Marketingportaler skaber i virkeligheden bedre muligheder for at levere ægte kreative løsninger, fordi man ikke behøver at bruge tid på helt trivielle ting som f.eks. opsætning og korrekturlæsning af standard og helt trivielle tryksager, fremhæver Tony Evald.

– Planen er, at straks vi er ovre coronaepidemien – formentlig til sommer, vil vi i Lasertryk.dk invitere til nogle events, hvor vi gerne vil drøfte kreativitet, besparelser og marketingportaler sammen med Tony Evald og de marketingchefer, der tør og vil. Indtil da er vi indstillet på at have en dialog med marketingfolket om at skabe den helt rigtige event, når vi kan mødes igen, slutter Henrik Frydendahl.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.