Forside / Artikler / Kandrups Bogtrykkeri byder kunderne indenfor i trykkeriet
Kandrup Bogtrykkeri ligger i den gamle Hans Just-pakhusbygning på Østerbro. Louise og Thomas Klit Thomsen ejer og driver virksomheden med de hyggelige lokaler.

Kandrups Bogtrykkeri byder kunderne indenfor i trykkeriet

Sign&Print Connect maj 21

Der er, så vidt vides, bare to offsettrykkerier tilbage i Brokvartererne i København. Kandrups Bogtrykkeri på Østerbro er et af dem. De holder til i Hans Just pakhuset i Aarhusgade. Her står døren altid åben for de mange især kreative kunder, som kan lide stedet og omgangsformen i det lille trykkeri.

Det er søskendeparret Louise og Thomas Klit Thomsen som ejer og driver trykkeriet sammen. Hun med ansvar for grafisk design og prepress og han med ansvar for produktudvikling og trykkeriet. De siger samstemmende, at det er de veldefinerede ansvars- og kompetenceområder, der er nøglen til deres gode samarbejde.

Kandrups Bogtrykkeri rundede 100 år i 2020, men måtte som mange andre aflyse jubilæet. Det var Louises og Thomas’ far, Per Thomsen, som overtog trykkeriet i 1989, efter at det i generationer havde været Kandrup-familiens eje. I 2004 overtog søskendeparret virksomheden.

Louise Thomsen er ansvarlig for grafisk design og opsætning.

Lokalt orienteret niche-trykkeri

I årene op til corona-krisen var trykkeriet inde i en meget positiv udvikling. Jeg spurgte Louise, hvad årsagen var til det.

– De seneste år er vi blevet mere nicheorienteret. Vi arbejder for lokale grafiske designere, kunstnere, virksomhedsejere og private kunder. De kan godt lide at komme i trykkeriet og indsnuse atmosfæren. Vores erfaring siger os, at næsten alle vores kunder har glæde af at kigge forbi trykkeriet en gang i mellem. Ofte får vi udviklet produkterne i tæt samarbejde med vores kunder. Her har vi stor glæde af vores centrale beliggenhed.

Op til Corona-krisen var de seks mand – tre trykkere og tre grafikere. Lige nu kører de i et lidt neddroslet format, men forventer at komme tilbage på samme niveau så snart krisen er afblæst. Den store andel af grafikere viser, at de har godt fat i kunderne, når det gælder udvikling af grafiske projekter og løsninger. Kunderne har ofte ideer, men det er hos Kandrups Bogtrykkeri, at de finder den konkrete måde at løse opgaven på. Kreativiteten er også stor i trykkeriet, hvor Thomas ikke går af vejen, for at produktudvikle og fremstille nye værktøjer til opgaverne

Stadigt flere emballageproduktioner

Trykkeriet er udstyret med en 4-farve Komori. Senest har de investeret i en gammel cylinderpresse. Den bruges blandt andet til at efterkomme den stigende efterspørgsel på æskeproduktion samt stanse- og prægeopgaver. Det er især de mange start-ups der efterspørger emballager til deres nye produkter. Og så længe oplagene er overskuelige, kan de fint produceres hos Kandrups Bogtrykkeri.

Med den gamle Heidelberg cylinderpresse, kan de producere langt flere emballager internt.

 

Totalleverandør til kongresser

En niche, som de også har stor succes med, er at være totalleverandør til kongresser. De har efterhånden en del kongresser bag sig, og står ofte for det hele, fra design af logo over flag, bannere, brochurer, roll-ups og hvad der ellers måtte være af kongres-materiale. Opgaverne kommer både via eventfirmaer, men også direkte fra forskellige foreninger og organisationer.

Døren er altid åben

At døren altid står åben, kan lyde som et mareridt for nogen. Men Thomas forklarer det på følgende måde:
– Det, at vi giver vi os god tid til at tale med kunderne, betaler sig i det lange løb. Vores bedste markedsføring er faktisk kundernes direkte anbefalinger og deres opslag på sociale medier. Vi har ingen sælgere og er ikke specielt udfarende, så næsten alle vores kunder er gamle kunder eller er kommet via via mund-til-mund-metoden eller de sociale medier. Det har vi det godt med.

De har begrænset plads at boltre sig på i Kandrups Bogtrykkeri, men har ikke desto mindre fået plads til en Komori Lithrone. På billedet ses trykker Tobias.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.