Forside / Nyheder / Marked / GrafiskRep: Vi er her stadig – og vi bli’r her!
Lars Notlev og GrafiskRep er klar til at tage ud og servicere især små og mellemstore kunders efterbehandlingsudstyr.

GrafiskRep: Vi er her stadig – og vi bli’r her!

Sign&Print Connect maj 21

For godt to år siden startede Lars Notlev service- og reparationsvirksomheden GrafiskRep. Og selv om halvdelen af levetiden har været under corona-restriktioner og nedlukning er Lars Notlev ikke i tvivl: Vi er her stadig – og vi bli’r her!

For selv om mange grafiske virksomheder har været ramt af krisen og har haft medarbejdere hjemsendt i større eller mindre grad, så har Lars Notlev oplevet, at de tilbageværende har haft travlt. Der har fortsat været gang i efterbehandlingsudstyret, som løbende har brug for reparationer og service for at kunne levere varerne til tiden.

Modtagelsen hos kunderne har været overvældende. Lars fortæller:
– Jeg er stort set blevet mødt med åbne arme. Et af første steder jeg kom ind, for at sige hej og for at lægge en brochure og et visitkort, sagde produktionschefen ”godt du kommer, kan du ikke lige reparere vores skæremaskine?”. Så var jeg ligesom i gang. Herfra er det gået slag i slag.

Det digitale segment er i vækst

Det er blandt andet efterbehandlingsudstyr fra Duplo, C. P. Bourg, GBC, Polar, Morgana og Plockmatic han servicerer. Udstyr han kender fra sin tid som servicetekniker hos Afterprint, Scani og Neopost (nu Quadient). Udstyr af den slags som oftest står i digitale printvirksomheder og hvor der er en stigende efterspørgsel efter både udstyr og service. Der er vækst i digital produktion og et behov for at kunne levere færdige produkter i et stadigt mere strømlinet workflow. Han fortæller også, at udstyret nu oftere også ses i produktionshallerne på de større trykkerier, hvor effektiviseringen og automatiseringen af den digitale produktion er langt fremme.

Lars Notlev har en bred baggrund i den grafiske branche, og mange års erfaring som servicetekniker.

Bred erfaring er en styrke

Lars Notlev fremhæver blandt andet sin mangfoldige erhvervserfaring som baggrund for, at han klarer sig rimelig godt nu. Han er uddannet elektromekaniker og har haft nogle gode år hos Xerox, hvor han i et omfattende kursusprogram lærte meget om at lytte til kunder. Han har blandt andet været produktionsansvarlig hos Hillerød Kopi, sælger hos Kontorland samt drevet selvstændig strøgforretning med en kombination af salg af naturmaling til private samt en printshop.

Nu er han tilbage som selvstændig med fokus på servicering af såvel grafiske virksomheder og printshops samt ikke mindst in-house produktioner hos fagforeninger og offentlige institutioner.

Et perfekt samarbejde

Kort efter Lars Notlev startede selvstændig gjorde hans gamle kollega og ven Jørn Lindberg-Levin det samme. Jørn anses af mange for at være den, der ved mest om såvel kunder som maskiner inden for efterbehandlingsområdet. Jørn har nået pensionsalderen, men trives fint med at bruge sit enorme netværk til at formidle salg af brugt udstyr mellem forskellige virksomheder.

De to har nu et tæt samarbejde som betyder, at Jørn Lindberg-Levin kan kontaktes via GrafiskReps hjemmeside. Samarbejdet har blandt andet ført til, at en Duplo 5000 hæftetrimmer fornylig skiftede ejer. Damgaard-Jensen skulle af med den af deres og GrafiskRep stod for afmontering, servicering og installation hos den nye ejer, CoPrint. En kunde som Jørn Lindberg-Levin havde fundet frem til via sin viden om markedet.

Når bageren holder fri

Om sit fortsatte virke siger Lars Notlev:
– Jeg er stadig i en opstartsfase, men er meget fortrøstningsfuld hvad angår udviklingen. Det er hele tiden gået fremad og der er stadig meget at gøre. Fx har jeg endnu ikke været speciel aktiv på Fyn og i Jylland, men det kommer.

GrafiskRep tilbyder både ”udrykningsreparationer” og serviceaftaler. Nogle kunder er tilbageholdende fordi GrafiskRep er et enkeltmandsfirma, så hvad sker der under ferie eller sygdom, spørger de? Her svarer Lars meget pragmatisk, at der sker det samme som når bageren holder sommerferie. Så bruger du en anden bager i de tre uger, hvis det ikke kan vente.

Lars mener selv, at hans virksomhed er baseret på et tillidsforhold, hvor kunderne ved hvad de får: En høj grad af fleksibilitet uden at det koster ekstra og åbenhed omkring priser på reservedele. Fx skulle en kunde bruge nogle sugekopper som var ret dyre via de gængse kanaler. Lars fandt en alternativ leverandør, men i stedet for at snuppe en bid af kagen gav han kunden linket, så de selv kunne købe reservedelen.

Nu er Lars Notlev og GrafiskRep klar til at omfavne en genåbning med stigende aktivitet og han glæder sig til at komme ud til kunder i hele landet.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.