Forside / Artikler / Vi tror på de brølende 20’ere

Vi tror på de brølende 20’ere

vikiallo kampagnebanner juni 2021

Hos From Grafisk i Kolding har de både offset og en større digital produktion samt storformat. Mere og mere går digitalt, men det er dog fortsat omkring 2/3 af opgaverne, der produceres i offset. De råder selv over en halvformat 5-farve, og opgaver, der ikke matcher deres egen maskine sendes ud til fast samarbejdspartner. Men der er også mange opgaver til deres digitale maskiner og storformat.

Ordremængden fordoblet på 15 år

Ordremængden er næsten fordoblet i løbet af de seneste 15 år, fortæller Tommy Sørensen, direktør og Susanne Jensen, grafisk konsulent, da jeg besøger dem. Det lyder jo fantastisk, men volumen på hver enkelt opgave er desværre faldet. Så trykmængden er ikke blevet større. Men opgaverne kræver større fleksibilitet på udstyrssiden end tidligere. Derfor kan de også fylde deres to digitale produktionsprintere, en iGen og en Iridesse, begge fra Xerox. Iridessen kan printe med guld og sølv.

For at kommer ”ud over rampen” med det budskab, producerede de en fin vifte, bestående af forskellige papirkvaliteter påtrykt med guld og sølv. På bagsiden af hver papirkvalitet i viften er der printet oplysninger om papiret, og hvordan farverne skal defineres. Et brugbart redskab, der bør have en gemmeværdi på enhver grafikers skrivebord.

Storformat – et område i vækst

Det er ikke kun de digitale produktionsprintere, der kan fyldes. Det gælder også storformatplotterne. Den ene er næsten ny, en ecosolvent Epson med et meget flot farverum, fortæller Tommy Sørensen. Også den anden plotter er på vej til at blive udskiftet.

Der er vækst i storformatafdelingen, hvor der produceres mange plakater, vinduesklæb, bildekorationer og etiketter.

– Vi printer opgaverne, og har en fast samarbejdspartner til monteringen, forklarer Tommy Sørensen.

Kongelige skilte

Skilte fylder også godt i storformatproduktionen. Det var fx From Grafisk, der producerede skiltningen til Kongernes Samling, Koldinghus. Men heller ikke alle storformatopgaver produceres i huset. Beachflag og banner bliver produceret i udlandet.

De brølende 20’ere

De har tror på fremtiden, og er kommet fornuftigt ud af Corona-nedlukningerne. Men gjorde brug af hjælpepakkerne og måtte i efteråret også sige farvel til et par medarbejdere. Men lige nu søges der en ny medarbejder til lageret, så det går den rigtige vej igen.

– Vi kom generelt bedre ud af nedlukningen end forventet. Måske meget bedre, end vi på et tidspunkt ventede. Resultatet har været med positive tal på bundlinjen. Så ja, vi tror på de brølende 20’ere. Der er et opsparet behov for at komme ud af ”boblerne”, fx til messer, på restaurant og så videre. Så bare der ikke sker for store prisstigninger på råvarerne, så ser vi positivt på fremtiden, fortæller Tommy Sørensen.

Hvem er kunderne?

De typiske kunder hos From Grafisk kommer fra industrien, fx byggevirksomheder, og handelsvirksomheder, hvor det kan være Aldi, FTZ Autodele og Værktøj eller Lindab. Men også mindre erhvervsvirksomheder findes i kundelisten.

– De største kunder er virksomheder med in-house marketingafdeling. De har brug for rådgivning og grafisk sparring med trykkeriet. Her er det, vi kan gøre en forskel, blandt andet med vores lille vifte med informationer om print med guld, sølv og hvid. Jo bedre vi kan klæde kunderne på til at aflevere en fejlfri og trykklar fil, jo mere kan vi effektivisere produktionen, forklarer Susanne Jensen.

Netværk og relationer

Det vigtigste salgsredskab for Susanne Jensen, er netværk og relationer. From Grafisk er med i flere erhvervsnetværk, og de sponsorer for en del klubber.

– Jeg er god til at netværke, og jeg er god til at skabe relationer til mine kunder. Kan endda navnene på de fleste af deres børn, og jeg hjælper dem også gerne med en konfirmationssang, fortæller Susanne Jensen, der har haft mange af sine kunder i sit netværk i mere end 20 år. Flere af kunderne har skiftet job i årenes løb, men de har ikke skiftet trykkeri. – Nej, vi er nok et af de bedst kendte trykkerier i Kolding og omegn, lyder det med et stort smil fra Susanne Jensen.

Miljø og grøn investering

Også From Grafisk mærker, at miljø fylder mere og mere hos kunderne, og flere ønsker ”Trykt i Danmark” påført deres tryksager.

– Det er ikke noget problem for os. Vi tager ansvar for både klima og miljø, og vi er Svanemærket, FSC-certificeret og har Climatecalc CC-000088/DK-certificering, forklarer Susanne Jensen.

From Grafisk’ grønne profil matcher fint deres seneste investering i en ny Agfa pladesætter, som bruger kemifri plader.

–  Pladerne er ikke bare kemifri, de er også lidt billigere end de tidligere, og pladesætteren er lettere at betjene, så det er en god investering. Vi investerede samtidig i et Apogee workflow, som skal være med til at gøre os mere effektive, fortæller Tommy Sørensen, og Susanne Jensen fortsætter: – Der er mange fejl i de filer, vi modtager fra kunderne. Så vi forventer, at det nye workflow kan gøres os mere driftsøkonomiske.

Om fem år

– Vi vil have en vækst inden for storformat, men også inden for mindre digitale trykopgaver, men vi vil fortsat også have offset. Jeg forventer, at vi nok også har mere efterbehandling her i produktionen – både til tryk/print og storformat. Og vi vil forsøge at følge med udviklingen, og vi er klar, hvis der kommer den rigtige mulighed for From Grafisk, slutter Tommy Sørensen.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.