Forside / Nyheder / Kommunikation / Jesper Ulsø, Cool Gray om miljømarkedsføring: ”Drop salgsgassen”
Direktør Jesper Ulsø fra Cool Gray opfordrer til, at man er konkret og værdiorienteret og droppe salgsgassen.

Jesper Ulsø, Cool Gray om miljømarkedsføring: ”Drop salgsgassen”

vikiallo kampagnebanner juni 2021

GRAKOM har som bekendt udarbejdet et omfattende materiale, der dokumenterer, at den danske grafiske branche er verdens grønneste. Men det er, som direktør Thomas Torp siger, som om, vi ikke selv tror på, at vi kan overbevise andre om det. Det skal der gøres noget ved. Den 3. juni blev det første af en række Road Shows gennemført. De skal få os alle sammen til at italesætte, at vi er verdens grønneste grafiske branche.

Drop salgsgassen

Det første Road Show blev afholdt hos Cool Gray, hvor direktør Jesper Ulsø tog imod og fortalte om deres indsats på området, der blandt omfatter Svanen, FSC, Climate Calc og Grafisk CSR-kodeks. Han sagde, at der er mange begreber, og de er svære at holde rede i. Kunderne vil gerne det bedste men bliver ofte lidt tomme i blikket, når det bliver konkret og begynder at koste. Hans oplevelse er, at vi måske er på vej ind i en periode med en vis miljø-træthed, fordi det er så komplekst som det er. Han sagde:

– Drop al salgsgassen. Gør det enkelt og hold dig til fakta. Og så vær proaktiv så kunderne oplever, at vi tager hånd om deres problem og tilføjer deres produkt en værdi.

Jesper Ulsø anerkendte det gode arbejde som GRAKOM har gjort og det kampagnemateriale der er fulgt med. Men han påpegede også, at hvor der er styr på tingene inden for det traditionelle grafiske, så er det, det rene ”Wild West” i de tilstødende brancher (Skilte, Promotion m.m.), hvor kompleksiteten er endnu større, men som også er en del af deres hverdag.

Thomas Torp siger, at vi sal tro mere på os selv og budskabet om at være verdens grønneste grafiske branche – for det er vi!

Høje miljøkrav er en fordel

Thomas Torp sagde i sit indlæg, at branchen alt for længe har været i defensiven. At vi ikke tror på, at andre tror på det. Kampagnen ”Tryk med ansvar” skal lave om på dette og sikre, at vi selv kan svare kort og klart på de svære spørgsmål. Han fortalte, at udover at give medlemmerne værktøjer til at løse den opgave, så udførte de også intensiv lobbyisme overfor NGO’ere, myndigheder og politikere.

Som eksempel på både problematikken, men også på at arbejdet virker, fortalte Thomas Torp, at et nyligt fremsat lovforslag om, at ændre ”Reklamer – Nej tak” til en ”Reklamer – Ja tak”-ordning blev nedstemt i Folketinget. Lovforslaget i sig selv er udtryk for, at flere politikere stadig ikke forstår, at papirkommunikation er værdiskabende og ikke udgør et miljøproblem, når det bliver håndteret som det gør i Danmark. En modstander af lovforslaget sagde fra talerstolen ”Den danske grafiske branche er verdens grønneste ”. Så budskabet er begyndt at trænge igennem.

Fordi branchen er så grøn som den er, mener Thomas Torp også, at det vi være en fordel for de danske virksomheder, hvis miljøkravene til tryksager er høje. Han fortalte i den forbindelse, at de har haft møde med Statens Indkøb (SI) om kommende krav til bæredygtighed og opfordret dem til at stille høje krav og teste det af på den grafiske branche. Thomas Torps pointe er, at det vil styrke de danske virksomheder i konkurrencen med udenlandske aktører.

Fair konkurrence

Carsten Bøg rundede af med at forklare, hvorfor netop Svanen, FSC, Climate Calc og Grafisk CSR er de rigtige værktøjer til vores hjemlige branche. Det handler om at systematisere viden og dokumentation, så vi ikke bliver pisket rundt mellem forskellige mærker og meninger. Det vil også medvirke til, at der er en mere fair konkurrence mellem virksomhederne, sagde han.

Der afholdes tilsvarende arrangementer i august hos henholdsvis Stibo Complete i Horsens og hos Nørhaven Book i Viborg. Se mere under Events.

Det var et velbesøgt arrangement med henved 30 deltagere.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.