Forside / Artikler / Christian Heibroch: Det har været et meget anderledes år

Christian Heibroch: Det har været et meget anderledes år

2020/2021 har været udfordrende for os alle – world wide. Vi har været udfordret både privat og samfundet som helhed fra nord til syd, fra øst til vest. Corona, pandemi, mundbind, test, forsamlingsloft og nedlukning er nogle af de ord, der har præget dansk erhvervsliv. Det har, som Christian Heibroch fra Hexis siger, været et meget anderledes år.

– Den første nedlukning var værst. Ingen vidste, hvad der ville ske. Hos Hexis havde vi lige ansat Thomas Torp, da nedlukningen blev bekendtgjort. Vi besluttede hurtigt at gøre brug af lønkompensationsordningen. Thomas Torp og Jette Pryds, som var på vej til at gå på pension, blev de to personer, der blev sendt hjem under den første nedlukning, fortæller Christian Heibroch om starten på det anderledes år.

De kom efter den første nedlukningsperiode tilbage på job. Jette Pryds gik kort tid efter på den længe planlagte pension efter sommeren 2020. Og vi holdt en fin afskedsfest for hende i vores nye lokaler i Landskrona med grill og musik.

Ikke alle kunder klarede nedlukningen lige godt

“Før-billede”, da interviewet fandt sted var Christian Heibroch ikke nyklippet 🙂

– Det var forskelligt, hvordan vores kunder kom gennem den første nedlukning. Nogle klarede sig ganske fint. Og generelt kan vi sige, at alle de virksomheder, der har et bredt kunderegister, har været mindst sårbare. Men hvis jeg skal generalisere lidt, så gik det bedst for dem, der havde håndværkere som kunder. De fik også under nedlukningen dekoreret og indpakket biler. Men det var ikke kun nye biler, derimod eksisterende biler, der skulle have en make over i de travle håndværksvirksomheder. Til gengæld gik det hårdt ud over de virksomheder, der arbejdede meget med messer, events, restauranter og storcentre, fortæller Christian Heibroch, og han fortsætter: – Pandemikrisen har heldigvis været anderledes end alle tidligere kriser, senest finanskrisen. Boligmarkedet gik denne gang fortsat strygende under nedlukningen. Det blev næsten overophedet. Og der var hjælpepakker, som hjalp de fleste gennem de hårde måneder.

Hexis kommer OK ud af krisen

For Hexis, som stadig betragter sig selv som en ny spiller med deres kun syv år i markedet, og derfor også har budgetter med indlagt årlig vækst, oplever at de kommer styrket ud af første nedlukning.

– I juni begyndte vi igen at besøge kunder, så kom sommerferien efterfulgt af et efterår, der blev supergodt. Vi endte med at have en større omsætning i 2020 end i 2019. Og samtidig oplevede vi styrkelse af teamet med det nye setup. I dag med Thomas Torp, Mikkel Ekenberg og mig selv, der dækker salget i marken og Karina Stolten, der er vores interne salgskonsulent. Sammen viste vi viljen til at hjælpe kunderne og samtidig indhente noget af den tabte omsætning fra foråret, forklarer Christian Heibroch.

Da den anden nedlukning kom, var der mere ”ro på”. Folk havde forberedt sig, og nedgangen var ikke lige så voldsom som den sidste, uddyber Christian Heibroch, og han forklarer videre: – Så jeg forventer, at vi igen i år kommer med et bedre resultat end året før, om end det måske ikke helt når det budget, vi havde lagt for 2021 uden at indlægge risikoen for endnu en nedlukning.

Hvad har I lært af Corona-situationen?

– At kompensationsordningerne har været gode. Den stimulation skal man måske have i tankerne, når der opstår en ny krisesituation. Vi undgik afskedigelser i stor stil, og der har heller ikke på nuværende tidspunkt været så mange konkurser, som frygtet. Men vi kunne da godt mærke en nedgang i omsætningen, da blandt andet den udsatte moms skulle betales i marts måned. Den kom dog hurtigt tilbage, fortæller Christian Heibroch.

– Hexis i Danmark er generelt kommet styrket ud af perioden og vores omsætning er steget. Alle kriser har nogle negative effekter, men der er også altid nogle muligheder. Vores nye hold har vist sig at fungere sammen, og vi står godt rustet til at levere en stigende omsætning.

Hvad er jeres generelle styrke hos Hexis?

– Vi forhandler kun vores egne produkter. Det er en stor fordel, vi kan få al den viden om produkterne, vi har behov for, og vores faglighed er større, da vi ikke har 10 forskellige brands at forholde os til. Ulempen kan være, at alt udvikles og produceres i Frankrig, men da det er vores egne fabrikker, har vi også rigtig god mulighed for give input til, hvad der er behov for i netop vores marked, og det er sat i system, svarer Christian Heibroch.

Hvad er jeres styrke på markedet?

– Kunderne er glade for vores service. Vi får normalt god ros ude i markedet. Også når det drejer sig om en de sjældne reklamationer. Vi søger naturligvis til hver en tid, at betjene kunderne så godt, at reklamationer undgås. Men vi oplever også, at når man tager en reklamation alvorligt, forsøger at forstå årsagen til kundens klage, så er det næsten den bedste indgang til et tæt kundeforhold, slutter Christian Heibroch vores ”snak” om et anderledes år, inden jeg stiller sidste spørgsmål.

Har I nogle produktnyheder til de danske kunder?

– Ja, det har vi løbende. Vores R&D afdeling har under pandemien ikke været reduceret i antal medarbejdere. Fremtiden ligger i udviklingen af nye produkter, så det har været vigtigt at opretholde den funktion. Lige nu kan vi som noget nyt tilbyde kunderne vores PPF Bodyfence udskåret til forskellige bilmodeller. Og vi har også en ny tekstilserie, som jeg forventer mig en del af. Vi lancerer endvidere et nyt koncept: Hexis DAM, som er vores nye mediekatalog, hvor der fx kan hentes billeder, logoer med meget mere til print på folier, lyder svaret.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.