Forside / Nyheder / Marked / BR Offset køber domænet copyshop.dk og fire nye maskiner
BR Offset er fornylig flyttet til Ørstedgade i det centrale Odense. Flytningen bliver fulgt op af investeringer i nyt udstyr og nyt domænenavn. Her de to indehavere, Lukas Rasmussen og Per Bendiksen, foran deres nye domicil.

BR Offset køber domænet copyshop.dk og fire nye maskiner

Der er en betydelig optimisme at spore hos de to indehavere i BR Offset, Lukas Rasmussen og Per Bendiksen. 1. marts flyttede de til nye lokaler centralt i Odense. Omkring første juni købte de domænenavnet copyshop.dk efter virksomheden af samme navn lukkede sidste år. Og nu er de i gang med investeringer i ikke mindre end fire nye maskiner.

Nye lokaler

Flytningen handlede om at komme tættere på deres primære kunder, som er de små og mellemstore forretningsdrivende, offentlige institutioner og håndværkere i Odense.

– Det er tydeligvis sværere at køre fra midtbyen og ud i periferien end omvendt. Derfor valgte vi at flytte vores aktiviteter tættere på centrum. Og vi har kunne mærke det med det samme. Dels er vi lige rundt om hjørnet for mange af forretninger, dels lukkede en af vores centralt beliggende konkurrenter sidste år. Så der har vi også kunne samle lidt kunder op, fortæller Per.

Flytningen handlede også om, at få flere strøgkunder. Ikke fordi der er den store forretning i det, men fordi den bedste anbefaling er den personlige. I hver en strøgkunde er der potentielt en erhvervskunde. Så dem behandler vi med største seriøsitet, siger Per Bendiksen.

Køb af domænet copyshop.dk

Allerede da copyshop besluttede at afhænde forretningen var BR Offset i dialog med indehaverne. De kunne imidlertid ikke blive enige om en aftale, hvorefter copyshop lukkede forretningen. Efter et antal måneder blev domæne-navne frigivet og Lukas og Per slog til med det samme.

Det er et supergodt navn som især Lukas har store forventninger til. Han siger:
– De er selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke fik kundebasen med, og nu er der gået så lang tid, at de fleste har fundet nye leverandører. Nogle har vi allerede samlet op. Men der dukker ind i mellem også nogen op, som ikke vidste at den gamle butik er lukket. Dem giver vi så en frisk start.

Lukas er firmaets SEO-ekspert og han er det man kalder en digital indfødt. Han er markedsføringsøkonom med en bachelor i digital konceptudvikling. Han brugte sin praktikperiode på at lave digitale kampagner og SEO-optimering for et reklamebureau.

Den viden har BR Offset stor glæde af i dag, hvor de, med flere forskellige hjemmesider målrettet forskellige segmenter, ligger højt på søgelisterne. Målet er også, at copyshop.dk kommer helt til tops.

Særlig plakatniche

En de services BR Offset er lykkedes rigtig godt med er en drop-shipping aftale med forskellige plakatudbydere. De har aftaler med omkring 150 plakatudbydere, hvoraf halvdelen er aktive og bestiller plakater på månedlig basis. Denne service udgør omkring en tredjedel af BR Offsets omsætning.

Æskerne til plakater er omhyggeligt valgt for ikke at skabe problemer i postsorteringen, forklarer Per Bendiksen.

Via hjemmesiden sendtiltryk.dk kan plakatkunderne bestille deres plakater og få dem sendt i specielle firkantede paprør. Per Bendiksen forklarer:
– Runde paprør kan skabe problemer på transportbåndet i postsorteringen og koste en bøde, hvis det kræver manuel indgriben. Derfor leverer i firkantede paprør. Men vi tilbyder også at pakke plakaterne i fx farvet silkepapir for at give en mere eksklusiv oplevelse eller at komme en lille hilsen i form af slik med i pakken. Det er der flere der sætter pris på.

Nye maskiner på vej

For både at kunne følge med det stigende ordreindtag og ikke at være afhængige af en enkelt produktionsenhed har BR Offset valgt at skifte deres storformatprinter med skæremodul ud med to nye storformatprintere og en selvstændig skæreplotter.

– Det handler selvfølgelig om den stigende efterspørgsel, som gerne skal kunne løses med automatisk produktion over natten. Men også om at sikre back-up i kritiske situationer. Med kun en maskine med integreret skæring var vi alt for sårbare. Med den kommende investering er det problem løst, siger Lukas.

Per fortæller, at de i dag har to Xerox-printere stående, som blandt andet producerer hæfter, brochurer, flyers, menukort og mindre skilte til kunderne. En større Versant med 3-knivsskæring, falsning og hæftning og ikke mindst squarefold som betyder, at rigtig mange opgaver kan køre lige igennem, klar til levering. Og så har de en mindre kontormaskine til de små opgaver og som back-up. Men nu vælger de at investere i yderligere en Xerox-printer. Der er tale om en model, der ligger mellem de to maskiner de har. En PrimeLink C9065.

De er glade for deres Xerox-udstyr, men mest af alt er de glade for leverandøren Hansen Print. Per Bendiksen siger:
– Ligesom det er de personlige relationer der binder os sammen med vores kunder, så er det Peter Yde hos Hansen Print der binder os sammen med dem. Han forstår virkelig vores situation og kan hjælpe os med den bedste rådgivning.

BR Offset investerer i yderligere en Xerox-printer. Der er tale om en model, der ligger mellem de to maskiner de har i forvejen. Nemlig en Xerox PrimeLink C9065.

Hvorfor BR Offset?

Virksomheden er startet i 2017 og har på intet tidspunkt haft eget offsettrykkeri. Men Pers farfar havde et offsettrykkeri i Kerteminde som hed BR Offset. Det lukkede i 2002. Så der var måske lidt nostalgi involveret da han valgte netop det navn.

– Jeg er selv uddannet multimediedesigner med en bachelor i digital konceptudvikling men synes, det kunne være sjovt at videreføre navnet. Der var ligesom gået inflation i at bruge ordet print og digital, så jeg tænkte, at det ville få os til at skille os lidt ud. I dag havde jeg nok ikke valgt det, men jeg ser det omvendt ikke som noget problem overhovedet. Vi er en moderne virksomhed som er særligt gode til hurtig levering af traditionelle grafiske tryksager samt plakater og kan såmænd også levere offsetproduktion, hvis det er det, der tjener kunden bedst.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.