Forside / Nyheder / Medier / CoffeeCup Paper er #Hotshit!

CoffeeCup Paper er #Hotshit!

Ifølge det tyske miljøagentur bruges der årligt 2,8 milliarder engangskopper alene i Tyskland. Omkring 60% af disse er plastbelagte papirkopper, der i øjeblikket ender som affald, eftersom de ikke kan genbruges på en forsvarlig og økonomisk rentabel måde. Men det er der nu lavet om på. CoffeeCup Paper er nomineret til at få den tyske anderkendelse for bæredygtighed #Hotshit (Nachhaltiges Design Preis 2022).

Som navnet ”CoffeeCup Paper” antyder, så består det nye papir af ca. 25% fra engangskopper og ca. 75% fra direkte genanvendt papir. Når den nye papirkvalitet er fremstillet, vil den kunne genbruges mindst seks gange mere.

IGEPA Wholesale GmbH er salgs- og projektpartner i projektet CoffeeCup Paper, og
Papirfabrikken Koehler Greiz GmbH & Co. KG er producent.
– Den nye proces fungerer og gør genbrugsprocessen for engangspapirkopper enkel og økonomisk, fortæller Udo Hollbach, administrerende direktør for papirfabrikken Koehler Greiz.

McDonald’s innovationsprojekt

McDonald’s Tyskland er pionér inden for implementering og fremstilling af den første batch af CoffeeCup Paper. Virksomheden har indsamlet kopper til varme og kolde drikke til genbrugsprojekter i sine restauranter siden april 2019.

McDonald’s opdatering af deres brochure om bæredygtighed, blev trykt i et oplag på over 350.000 på CoffeeCup Paper, som var fremstillet af genbrugte McDonald’s kopper og affaldspapir. – Ved at kunne trykke og fremstille vores
bæredygtighedsopdatering fremstillet på materiale fra vores egne kopper takket være CoffeeCup Paper, tilbyder vi helt bogstaveligt vores kunder et nyt bæredygtighedsprodukt, siger Daniel Neusser, afdelingschef hos McDonald’s Tyskland.

Lækkert genbrugspapir tilgængeligt på det danske marked

– CoffeeCup Paper er et visuelt og haptisk lækkert papir, der giver utallige muligheder for trykning, videreforarbejdning og anvendelse. Med en CIE-hvidhed på 80 opfattes papiret visuelt som meget behageligt uden at miste dets genbrugskarakter. CoffeeCup Paper understreger de bæredygtige budskaber gennem dets oprindelse og historie, som intet andet genbrugspapir, udtaler Flemming Friche. Han understreger samtidig, at papiret nu er tilgængeligt på det danske marked.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.