Forside / Artikler / Skiltene taler for sig selv – og kunderne taler med hinanden
Søstrene Rikke Neumann Hansen (tv) og Lotte Belting overtog Dybbøl Flag og Skiltedesign efter deres mor i 2015.

Skiltene taler for sig selv – og kunderne taler med hinanden

Vikiallo kampagnebanner november 2021

Hvordan er det muligt at drive en visuel kommunikationsvirksomhed uden nogen nævneværdig form for markedsføring – ikke engang på sociale medier? En lang historik og en dyb lokal forankring synes at være noget af historien for Dybbøl Flag og Skiltedesign i Sønderborg.

For 30 år siden købte skiltemaler Lis Hansen Dybbøl Flag for at drive skiltevirksomhed hjemmefra. Eller rettere i den nedlagte købmandsgård der lå overfor privatboligen i Vester Sottrup lidt nord for Dybbøl. Dengang producerede de håndmalede og serigrafisk trykte bordflag og bannere til foreninger samt de fleste store flag til Danfoss. De skiftede siden navn til Dybbøl Flag og Skiltedesign. I 2000 flyttede virksomheden til den nuværende adresse i Sønderborg. Døtrene Lotte Belting og Rikke Neumann Hansen er mere eller mindre vokset op i virksomheden og overtog den helt i 2015.

Broderi udgør en væsentlig del af forretningen. Her er Rikke i gang med et sæt skjorter til et hornorkester.

Digitalisering og en omfattende maskinpark

Sidenhen er det gået slag i slag. Produktionen er i høj grad digitaliseret og det er ret få opgaver, der laves som serigrafisk tryk. Det hænder dog, at de må have gang i raklen, når enkelte kunder efterspørger det.

Det er et ret omfattende og alsidigt produktionsapparat de har hos Dybbøl Flag og Skiltedesign. Udover flere printere, skæremaskiner og varmepresser, har de både en graveringsmaskine og CO2 lasergraveringsmaskine samt broderimaskiner. I øjeblikket går de og venter på en filmprinter til deres serigrafiske anlæg.

”Vi har vores måde at gøre tingene på”

På trods af navnet udgør flag en mindre del af deres omsætning i dag. Hovedparten af opgaverne er facadeskilte og bilreklamer til lokale håndværkere og til detailhandelen. Det er faktisk påfaldende så flotte skilte man finder, når man kører ned ad Sjællandsgade i Sønderborg. De er for en stor dels vedkommende produceret og opsat af Dybbøl Flag og Skiltedesign. Heri ligger nok noget af forklaringen på, at de kan klare sig uden nogen nævneværdig markedsføring. Skiltene taler for sig selv – og kunderne taler med hinanden.
Den øvrige del af omsætningen fordeler sig mellem broderi på tøj, gravering og flag.

Når man træder ind i receptionen, bliver man mødt af et større udvalg af dannebrogsflag.

En anden forklaring på, at de ikke bruger mange penge på markedsføring er, at kunderne er meget trofaste. Rikke forklarer:

– Uden at det skal lyde for specielt, så har vi vores måde at gøre tingene på. En måde som åbenbart tiltaler vores kunder. Vi går meget op i, at kunderne får det de efterspørger, at de får det til den aftalte tid og så følger vi tingene til dørs. Vi sikrer os, at de er tilfredse og følger op på, om tingene fungerer som de skal. Vi oplever da ind i mellem, at kunderne vil prøve nogle andre leverandører, men ofte kommer de tilbage igen.

Ingen vækst – bare store drømme

Vækst er ikke blandt drømmene hos Dybbøl Flag og Skiltedesign. Alligevel udvides virksomheden løbende. I 2017 måtte de tilbygge for at få plads til det efterhånden omfattende produktionsapparat. I år har de udvidet området, hvor de dekorerer biler, så de kan få plads til endnu større varebiler. Og så drømmer Rikke om, at de kan udvide med en printer til reklameartikler, en ny og mere præcis flatbedprinter og måske et skærebord af de helt store.

– Vi har det godt med at være os selv (de to søstre plus en medarbejder). Vi kan alle tre lave det hele, men har alligevel hver vores spidskompetencer. Fx er min søster Lotte helt vildt kreativ og god til at finde på design der understøtter kundens brand. Vi skal fortsætte med det vi er gode til, og ikke spekulere så meget på konkurrencen. Hvis jeg skal pege på en udfordring, er det måske, at vi har svært ved at sige nej. Det kan vi blive bedre til, eller måske skal vi blive bedre til at finde alternative løsninger, som fx produktion hos en underleverandør, slutter Rikke Neuman Hansen.

Senest har de forlænget den indendørs hal til bildekoration, så de nu kan tage endnu længere varebiler ind.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.