Forside / Artikler / Fransk foliekoncept har vundet indpas i Danmark
Det nye Hexis domicil ligger tæt på motorvejen, ikke ret langt fra Øresundsbroen.

Fransk foliekoncept har vundet indpas i Danmark

Den franske folieleverandør Hexis har fået godt fodfæste i Norden og ikke mindst i Danmark, hvor de siden etableringen i 2014 har haft en årlig vækst på omkring 20%.

Det, der adskiller Hexis fra de fleste andre folieproducenter, er, at de sælger direkte til slutkunder, altså skiltevirksomhederne. Ideen opstod tilbage i slutningen af 80erne hos den franske folieleverandør Michel Mateu. Han var utilfreds med, at kommunikationsvejene var lange og hjælpen beskeden, når der opstod problemer med en folie. Ofte var svaret bare, at han skulle prøve med en anden folie.

Direktør Patrik Martinsson er stolt over at de fleste af Hexis’ produkter vises frem i selve udsmykningen af huset.

Derfor begyndte han at fremstille og sælge sine egne selvklæbende folier direkte til skiltevirksomhederne. Ved at udnytte den tætte kontakt til kunderne kunne han hurtigt forbedre og udvikle produkterne, og dermed skabe et tættere og mere tillidsfuldt forhold til kunderne. Og noget må han have gjort rigtigt. For i dag er Hexis (ifølge deres egen oplysninger) Frankrigs største leverandør af selvklæbende folier med omkring 55% af markedet. De fremstiller 25 millioner m2 folie om året. Inden for de sidste ti år har de fordoblet omsætningen, så den i dag er på over €100 mio.

Kan nå ud i hele Danmark inden for 24 timer

I 2011 etablerede de et nordisk datterselskab i Sverige og tre år senere i Danmark. Succesen har været markant og i 2020 byggede Hexis et nyt hovedekvartér i Landskrona, ikke langt fra Øresundsbroen. Det blev indviet omtrent samtidig med at corona’en lagde sin klamme hånd på samfundsaktiviteten. Men nu er det klar til at blive taget i fuld anvendelse. Direktør Patrik Martinsson fortæller:

– Vi har bygget dette hovedkvartér på 2.800 m2 direkte ud til motorvejen. Vi har 1.650 pallepladser og kan levere til hele Danmark dagen efter vi har modtaget ordren. Udover dette har vi fokuseret på at have nogle attraktive træningsfaciliteter, hvor vi kan holde kurser for kunderne. Vi kan have op til 12 kursister ad gangen og har både teorilokaler og lokaler, hvor vi kan lave print og skæring, bilindpakning, interiør-dekoration og solfilm-montering. Vi dekoreret hele huset med egne folier, som på den måde bliver et levende eksempel på de mange muligheder de giver.

Bredt kursusprogram og stærke undervisere

Hexis har et omfattende kursusprogram. Det omfatter blandt andet bilindpakning, bodyfence (beskyttelse med fx stenslag) interiørdekoration, solfilmopsætning, digitalprint og meget andet.
Til at forstå disse kurser har de to fuldtidsansatte undervisere.

For at blive underviser, eller Hexpert, som de kalder det, skal man igennem et ret omfattende uddannelsesprogram, som foregår i Frankrig. Og for at kunne starte på uddannelsen, skal man først godkendes hos Hexis. Det foregår i praksis ved at man kommer ned og arbejder hos Hexis i en periode, hvorefter de afgører, om potentialet til at blive Hexpert er til stede. Først derefter kan vedkommende ansættes og starte på uddannelsen. Begge undervisere hos Hexis i Landskrona er naturligvis uddannede Hexperter. Den ene i øvrigt med halv dansk baggrund.

De har skabt nogle ualmindeligt indbydende rammer til afholdelse af kurser.

Vores svaghed er også vores styrke

Salgschef Joachim Wallgren siger om Hexis position i Norden:
– Vi forventer at fortsætte vores vækst, selv om det nok bliver sværere at holde den tocifrede vækstrate. Vores styrke er samtidig vores svaghed. For vi har kun de produkter vi har. Vi kan ikke som andre distributører skifte mellem forskellige brands, hvis noget driller. Men som sagt er det også vores styrke. Vi er nødt til at gå ind i problemstillingerne og finde en løsning. Og der er virkelig kort vej mellem vores Hexperter og udviklerne i Frankrig. Nogle gange må vi tilbage til fabrikken med vores udfordringer, men der betyder så igen, at vi relativt hurtigt får et nyt og bedre produkt på markedet. Det er denne vekselvirkning som Michel Mateu er lykkedes så godt med i Frankrig, og som vi håber at gentage i Norden.

Alle Hexis’ folier fremstilles på deres egne to fabrikker i Frankrig og alle råmaterialer indkøbes inden for Europas grænser. Det har blandt andet betydet, at de ikke har haft nævneværdige problemer med råvaretilgængeligheden eller transportomkostningerne.

Grøn omstilling og dansk udvikling

De er hos Hexis meget opmærksomme på, hvordan den grønne omstilling påvirker foliemarkedet. Derfor arbejder de målrettet på at kunne fremskaffe fx C02-data på alle deres folier. De arbejder også på alternativer til PVC, men mener samtidig at der endnu er mange faktorer, der ikke er regnet ind i denne ligning. Derfor deler de ikke den entydige fordømmelse af PVC, som ellers har fundet klangbund mange steder. Det bliver spændende at se, om Hexis og deres kollegaer har held med at nuancere den debat.

Hexis’ danske afdeling består i dag af tre sælgere som kører i Danmark samt af en dansk ordrebehandler, som sidder på kontoret i Sverige. Patrik Martinsson siger afslutningsvis, at hvis udviklingen fortsætter, som de forventer, så bliver de snart flere danske medarbejdere.

Ikke mindre end 1.650 pallepladser har de til rådighed på deres nye lager, hvorfra de dagligt sender folier til Danmark.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.