Forside / Artikler / Man spinder måske ikke guld i skiltebranchen, men …

Man spinder måske ikke guld i skiltebranchen, men …

Marabu kampagnebanner – maj 2022

… det er en fantastisk spændende branche, og vi har en alsidig hverdag. Ordene kommer fra Carsten Oschischnig, indehaver af Reklamecentret Slagelse.

Carsten Oschischnig er uddannet skiltemaler og er udlært i virksomheden tilbage i 1999. Da han var blevet svend, arbejdede han nogle år uden for virksomheden, men han vendte tilbage i 2002.

Han havde lavet en aftale med ejeren af virksomheden om en senere overtagelse af Reklamecentret. Det skete i 2012, hvor han overtog ejerskabet. I perioden fra 2002 og frem til 2012 stod Carsten Oschischnig mere og mere for udvikling og indkøb af udstyr, så ingen af opgaverne som ejer var nye, da han stod alene med ansvaret i 2012.

Opgaverne spænder vidt

Skiltecentret Slagelse beskæftiger i dag seks fuldtidsansatte og et par løst ansatte medarbejdere. De løser alle opgaver inden for skiltefaget, men biler fylder rigtig meget.

De kom godt gennem Corona-perioden, ikke mindst fordi de indpakker og dekorerer mange biler, og der var ikke mangel på opgaver inden for dette område. Men det blev der efterfølgende, blandt andet fordi der blev mangel på chips i bilproduktionen.

– Men så tænkte vi kreativt. Hvad kan man ellers pakke ind og dekorere? Det kan man for eksempel med skurvogne og lignende, så vi gik aktivt ind i det marked, og det lykkedes for os at få opgaver inden for dette felt. Det betyder, at vi i dag har både bilerne og skurvogne, fortæller Carsten Oschischnig. Og fra kontoret, hvor vi taler sammen, er der frit udsyn ned til produktionshallen, hvor der er gang i flere fuldindpakninger af store biler og også en skurvogn, ses i hallen.

Carsten Oschischnig fortæller at flere af medarbejderne er rigtig gode til at indpakke biler, og det er en fordel. For kan de først pakke en bil ind professionelt, så bliver de også gode til at arbejde med folier generelt.

Kundekredsen er bred og mest lokal

At kunderne er lokale dækker naturligvis hele Slagelse-området, men også hele Sydsjælland, samt en del københavnerkunder. Bilkunderne er både bilforhandlere, større virksomheder og håndværkere samt i ny og næ en privatkunde.

Store digitale planlægningskalendere

Når man bevæger sig rundt i virksomheden, ser man overalt store digitale skærme med planlægningskalender. Her kan man se, hvilke opgaver, der skal udføres dag for dag, og hvem der er ansvarlig for at løse opgaven.

– Det giver en fantastisk overblik uden at være komplekst, og er en virkelig god ting i hverdagen. Vi indførte skærmene under Corona-tiden, da jeg på et tidspunkt så, hvordan en almindelig online-kalender blev overført til storskærme. Alle kan se, hvem der skal hvad. Det har været en gevinst for os alle, fortæller Carsten Oschischnig.

Carsten Oschischnig er også selv med på kalenderen med møder og andre opgaver, der sorterer under ham. Men han går derudover ind og hjælper på alle pladser, hvis der er behov.

Hvad er udfordringerne i branchen?

– Man skal hele tiden følge udviklingen for at se, hvor man kan gøre noget for at blive mere effektiv, og man skal huske at tage penge for alle dele af et job. Der kommer ingen ordrer gennem huset her, uden at vi tjener penge, forklarer Carsten Oschischnig.

En anden udfordring er ifølge Carsten Oschischnig, at de store i branchen presser priserne. Derfor er det nødvendigt at gøre sig gode på andre områder, så kunderne ikke kun fokuserer på prisen.

Kvalificeret arbejdskraft er også en udfordring, men at lige nu overvejer de, om de skal have en elev.

De spændende udfordringer

– Hele den tekniske udvikling har været helt fantastisk, og nu kommer de digitale skilte også. Vi bliver måske ikke et AV-hus, men vi kan mange af opgaverne, så vi har LED-skærme inde i sortimentet, og bruger eksterne samarbejdspartnere til de dele af opgaven, vi ikke selv kan klare. Vi benytter også underleverandører til andre opgaver, som ikke er lønsomme for os selv at udføre. Det er for eksempel lysskilte, fræs og bannere, forklarer Carsten Oschischnig.

Planlægger en stille og rolig vækst

– Vi vil nok vækste lidt i de kommende år. Men det bliver en naturlig stille og rolig vækst. Jeg vil fortsat gerne have tid til at være med på gulvet, og jeg lægger vægt på at have et godt ”hold”, svarer Carsten Oschischnig og han fortsætter:

– Og så er jeg lidt af en maskinfreak, så udstyret vil naturligvis løbende blive opdateret, men jeg vil  også gerne finde min egen vej, lyder slutkommentaren fra Carsten Oschischnig.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.