Forside / Nyheder / Kommunikation / Skills finder Danmarks bedste lærlinge og frister nye generationer
Finalisterne inden for skiltefaget (fra venstre): Mathias Starup Sørensen, Katrine Kvist Rasmussen, vinderen Freja Vejrgang Pedersen og Julie Dines Nielsen

Skills finder Danmarks bedste lærlinge og frister nye generationer

Marabu kampagnebanner – maj 2022

Det var et kæmpearrangement og noget af et tilløbsstykke da DM i Skills blev afholdt i Høng Hallerne i slutningen af april. Landets bedste lærlinge dystede om at blive Danmarks bedste inden for deres felt. Heriblandt også mediegrafikerne, de grafiske teknikere og skilteteknikerne.

Der var seks mediegrafikere og tre grafiske teknikere som var udtaget til konkurrencerne samt fire skilteteknikere. Blandt mediegrafikerne og de grafiske teknikere var udtagelsesproceduren meget omhyggelig, idet fagskolerne først indstillede deres kandidater til det grafiske uddannelsesudvalg. Herefter skrev uddannelsesudvalget til lærlingens virksomheder for at få en motivation for, hvorfor netop deres lærling skulle udvælges. På baggrund af motivationerne blev kandidaterne så udvalgt. Om den grundige udvælgelse siger Anders Mosumgaard, som er formand for det grafiske uddannelsesudvalg:

– Det handler selvfølgelig om at få de bedste kandidater frem til konkurrencen, men vi ser også helst, at det er kandidater der har fuld opbakning fra deres virksomhed. Derfor har vi valgt denne procedure.

Hos mediegrafikerne var temaet Tour de France hvorfor de skulle løse en række opgaver relateret til det event, som i år starter i Danmark. De grafiske teknikere skulle også vidt omkring i opgaverne og til formålet var der opstillet en række maskiner med hjælp fra de mange sponsorer. Hos skilteteknikerne havde de endda formået at få stillet et par biler op som udover konkurrencegrundlag også var blikfang.

Og vinderne blev…

Selv alle deltagerne drømte om at vinde, så var det at være med i sig selv en sejr, som Lykke Leth fra WebCollective udtrykte det:
– Det har været spændende, inspirerende og helt vildt intenst, men vi har også haft tid til at snakke og lære hinanden at kende. Så jeg går her fra med en vildt fed oplevelse, uanset om jeg vinder eller ej.

Det gjorde hun ikke. Men det gjorde Frederik Dahl Kehlet, der til daglig er under uddannelse i forsvarets føringsstøtteregiment og som har sine skoleophold på Hansenberg.

Hos de grafiske teknikere var det Nikolai Vestergaard Andersen der vandt. Han er til daglig under uddannelse hos Flexoprint og har sine skoleophold på TECHCOLLEGE.

Hos skilteteknikerne var det Freja Vejrgang Pedersen fra Egotag Skilte & reklame der vandt.

De tre grafiske teknikere med vinderen i midten (fra venstre): Oliver Thornqvist, Nickolai Vestergaard Andersen og Emil Filstrup Thomsen.

Mere end blot en konkurrence

Uddannelsesleder Dennis Sjørslev Ankersen fra College360 (tv) og faglærer Anne Stenersen Hansen fra TEC.

På skilteteknikerstanden var det første gang, at de var med i den officielle konkurrence. Her talte jeg med faglærer Anne Stenersen Hansen og uddannelsesleder Dennis Sjørslev Ankersen fra henholdvis TEC og College360.

– Efter en periode, først med 0-kvoter og siden med corona, har vi ikke fået uddannet de lærlinge der er behov for. Derfor er det supergodt, at vi kan vise faget frem på bl.a. Skills, så de unge og deres forældre kan se, at der er mange og meget forskellige muligheder i skiltefaget. Vi har haft rigtigt mange forbi som har prøvet vores lykkehjul og som har set hvordan vores lærlinge har konkurreret med at skabe forskellige former for skilteløsninger, fortæller Dennis Sjørslev Ankersen.

– Og selv om det har været en konkurrence, så har deltagerne haft en fantastisk overskud til både at snakke med nysgerrige tilskuere, og til at hjælpe og vejlede hinanden undervejs. Det har simpelthen været så fedt at overvære, siger Anne Stenersen Hansen.

Fra dommerne på alle tre uddannelser lyder det, at kandidaterne har været virkelig dygtige og det kun var ved at gå helt ned i alle detaljer, at det lykkedes at finde den endelige vinder.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.