Forside / Artikler / Design, Grafik & Print er Amagers lokale tryk-butik
Gitte Grubert ejer i dag den printbutik, hvor hun havde sin praktikplads som computergrafiker

Design, Grafik & Print er Amagers lokale tryk-butik

Tilbage i 1988 valgte den unge Gitte Grubert, at den nye uddannelse som computergrafiker lige var noget for hende. Så hun søgte ind på uddannelsen, og var med på det første hold computergrafikere, der blev færdiguddannet i 1989.

Praktikpladsen havde Gitte Grubert hos Design&Tryk, hvor hun efter at være færdiguddannet, blev fastansat og fortsatte indtil 1994. Det har præget hendes videre vej frem i branchen. Da ejeren i 2016 gerne ville gå på pension, spurgte han først Gitte, om hun ville overtage virksomheden. Men det var hun på det tidspunkt ikke helt klar til. Hun havde, som hun selv udtrykker det, slet ikke is nok i maven til at blive selvstændig, selv om hun sammen med sin mand, Klaus Nielsen, havde startet en voksende hobbyvirksomhed, hvor de solgte reklameartikler og eventudstyr.

Det blev i stedet Mercoprint, der overtog Design&Tryk, som de havde nogle planer med. Og Mercoprint spurgte så Gitte Grubert, om hun ville ansættes. Det takkede hun ja til.

Nu gik udviklingen ikke helt som Mercoprint havde planlagt, så efter knap et år, ønskede de at afhænde butikken, og denne gang sprang Gitte Grubert til.

– Mercoprint tilbød mig nogle fine overtagelsesvilkår, og jeg har ikke fortrudt et øjeblik, fortæller Gitte Grubert.

Design Grafik & Print, blev det navn, Gitte Grubert valgte at give virksomheden, da hun overtog den i 2017.

Design, Grafik & Print ligger på hjørnet af Englandsvej og Amagerbrogade. Når man træder ind i ”butikken”, oplever man en stemning af aktivitet og produktion. Gitte Gruberts ægtefælle, står ved en af ”arbejdsstationerne”. Han er for nylig blevet ansat på halv tid, da han blev pensioneret fra sit tidligere job, og Gitte Grubert kunne godt bruge et par ekstra hænder, da en tidligere deltidsansat netop var stoppet.

Der produceres tryksager på en Konica Minolta bizhub C7000 samt to plakatprintere, og så er der rigtig meget efterbehandlingsudstyr. Der er fyldt godt op i lokalerne, og de har dårligt plads til mere.

De mange lokale kunder

Kunderne hos Design, Grafik & Print er hovedsageligt lokale.

– Omkring 80 % af kunderne bor eller arbejder på ”ø’en”. Resten kommer på anbefaling, fortæller Gitte Grubert, der selv er ægte ”amagerkaner”. Hun er født og opvokset her.

Mange er kunderne er private, og der kommer dagligt omkring 30 til 40 kunder direkte ind i butikken. Det er en blanding af private og erhvervskunder, der lige kommer forbi med en opgave, eller skal hente en ordre.

Selv om der er så mange private kunder, så udgør de kun omkring 15 % af omsætningen.

– Men vi er glade for alle vores private kunder, de er gode til at anbefale os videre via mund-til-mund. Så vi sørger for, at de altid har en god oplevelse. Og vi er ret gode til at fastholde vores kunder, fortæller Gitte Grubert, men hun indrømmer dog også, at de indimellem bliver nødt til at lukke døren, så de også får lidt arbejdsro.

Fra print af billetter til flyers, beboerblade, kirkeblade og plakater

Opgaverne spænder vidt hos Design, Grafik & Print. Der er god gang i de to plakatprintere. Et par af kunderne har nogle plakat-webshops, og her går ordrerne direkte til Design, Grafik & Print, som så printer og sørger for forsendelse.

Men der er en rig variation af andre opgaver. De spænder vidt, lige fra en privatkunde, der skal bruge et print af en elektronisk billet, til flyers, visitkort og beboerblade. Sidstnævnte er en opgave, der fylder ret meget. Der er mange beboerforeninger på ø-en, hvor der også er en del kirker, og Design Print & Grafik har snart alle øens kirker blandt deres kunder. Måske har de allerede dem alle.

80 % in-house produktion

Som de fleste andre i branchen benytter Gitte Grubert sig også af underleverandører, men omkring 80 % af opgaverne bliver løst på Englandsvej.

– Vi kalkulerer altid opgaverne for at se, om det er rentabelt at producere hos os, eller om vi skal lægge det ud til en af vores samarbejdspartnere. Det er ofte efterbehandlingen, der afgør, om det er en ordre, der skal sendes ud af huset, forklarer Gitte Grubert.

Er jeres beliggenhed markedsføring nok?

– Den betyder i hvert fald meget, og vi bruger ikke egentlig markedsføring. Den vigtigste markedsføring for os er at være kendt for god kundebetjening. Men vi er sponsor for den lokale fodboldklub i Tårnby, og det giver gode kundekontakter.

Hvad med fremtiden, har du nogle planer?

– Ikke rigtig. Vi bliver her og passer butikken og kunderne, og følger udviklingen, lyder det smilende fra Gitte Grubert, der kan fortælle, at april måned i år har været den bedste nogensinde. Og det skyldes ikke en eller to større ordrer. Det er vækst over hele linjen.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.